Таван толгойг ашиглах Засгийн газрын төслийн талаар гавьяат эдийн засагч, шинжлэх ухааны доктор, профессор Г.Пүрэвбаатартай ярилцлаа.
-Таван толгойг ашиглах Засгийн газрын боловсруулсан төсөл хэр болсон бэ?
-Муу төсөл боловсруулж таван том алдаа гаргасан байна.
Нэг дэх алдаа нь Таван толгойн нэгдмэл ордыг Цанхийн зүүн, баруун хэсэг гэж хоёр хуваасан. Дээр нь нэмж "Энержи ресурс", орон нутгийн "Таван толгой" хэмээх хувийн хоёр компанид Таван толгойн нүүрсний нөөцөөс таслан өгөх гэж байгаа зэргээс болж, тус ордод төрийн эзэмших нөөцийг багасгаж, эдийн засгийн үр ашгийг бууруулж, стратегийн орд гэж хэлэх юмгүй болгож байна. Тухайлбал, Цанхийн зүүн хэсэгт тэрбум 78 сая тонн нүүрсний нөөцөөс төрийн өмчит "Эрдэнэс-Таван толгой" ХК 50 хувийн хувьцаа (540 сая тонн нүүрс буюу нийт нөөцийн дөнгөж найм орчим хувь) эзэмших гэж байгаа.
Хоёр дахь алдаа нь Таван толгойн ашиглалтын тусгай зөвшөөрлийг "Эрдэнэс-Таван толгой" ХК-д дангаар нь эзэмшүүлж, Цанхийн баруун хэсгийн тэрбум 200 сая тонн нүүрс буюу Таван толгойн нийт нөөцийн 18.8 хувийг гадаадын компаниудад ашиглуулж, Монгол Улсын Засгийн газраас илүү давуу эрх эдлүүлэх гэж буй. Энэ бол Таван толгойн ордын стратегийн ач холбогдлыг үгүйсгэж байгаа хэрэг юм.
Тусгай зөвшөөрөл бол хөрөнгө оруулалтын баталгаа болох хувьцаа биш учраас Цанхийн баруун хэсэгт ажиллах гадаадын компаниудад Монгол Улсын Засгийн газраас хяналт тавих ямар ч боломж байхгүй.
Тусгай зөвшөөрөлтэй, зөвшөөрөлгүй гадаадын компаниуд нүүрс олборлох, баяжуулах, боловсруулах, борлуулах ажлаа бие даан хийж, ашиг, орлого, зарлагаа хэний ч хяналт оролцоогүйгээр захиран зарцуулж, өөрсдийн оруулсан хөрөнгийн хэмжээгээр тус бүрдээ хувьцаа эзэмшиж (Цанхийн баруун хэсэгт ажиллах Хятадын Шэнь-Хуа компани-40 хувь, Америкийн Пибоди Энержи- 24, Монгол Оросын хамтарсан консорциум-36 хувийн хувьцааг тус тус эзэмшихээр тохиролцсон) ногдол ашгаа тэд хувааж авна.
Засгийн газар тэднээс аж ахуйн нэгжийн орлогын албан татвар, ашигт малтмалын нөөц ашиглуулсны төлбөр л авна. Тэд зарлагаа зохиомлоор нэмэгдүүлж, ашиг орлогоо багасгаж, татвараас зайлсхийхийг үгүйсгэхгүй.
Гурав дахь алдаа нь Монгол Улсын үндэсний эрх ашгаас хувийн явцуу ашиг сонирхлыг дээгүүр тавьдаг сувдаг шунахай этгээдүүд ("Энержи ресурс" ба орон нутгийн "Таван толгой" компаниудын эздийг хэлж байна) Таван толгойн нүүрсний нөөцөөс улаан цайм луйвардаж байгааг төр засаг таслан зогсоохгүй, тэдэнтэй хуйвалдаж буй явдал.
"Энержи ресурс"-ийг 14 этгээд өмчилж байсан бол одоо MCS, "Шунхлай" (эзэн нь УИХ-ын гишүүн Г.Батхүү), "Петровис" компаниуд эзэмшиж байгаа гэнэ. Орон нутгийн "Таван толгой"-н эзэд Өмнөговь аймгийн ИТХ, Ээрмэл компани, "Ажнай"-н Д.Бат-Эрдэнэ.
УИХ-ын гишүүн С.Эрдэнийн мэдээлснээр "Энержи ресурс"-ийн хувь нийлүүлэгчид нь 840 мянган ам.долларын хөрөнгө оруулсан, гадаадын хөрөнгийн бирж дээр хувьцаа худалдаж 650 сая ам.доллар олсон гэнэ.
"Энержи ресурс" Таван толгойн салшгүй хэсэг болох Ухаа худаг дахь Таван толгойн нийт нөөцийн зургаан хувийг ашиглах гэж байна.
Орон нутгийн "Таван толгой" хичнээн тонн нүүрсний нөөц эзэмших гэж байгаагаа тас нууцалж байгаа. Энэ хоёр компанийг Таван толгойгоос зайлуулахгүйгээр тус ордыг ашиглаж болохгүй нь ойлгомжтой.
Дөрөв дэх алдаа нь Цанхийн зүүн хэсэгт ажиллах "Эрдэнэс-Таван толгой" ХК-ийн хувьцааны 30 хувийг гадаад, дотоодын хөрөнгийн бирж дээр худалдаж, мөнгө босгох нь буруу үйлдэл. Энэ нь стратегийн ордын хувьд байж болохгүй зүйл. Стратегийн ордуудын хувьцааг худалдах юм бол тэдгээрийн стратегийн ач холбогдол, агуулгагүй болно. Стратегийн ордуудын үндсэн зорилго бол Засгийн газар ахиухан хувьцаа эзэмшиж, ногдол ашиг авах явдал гэдгийг бид мэднэ.
Тав дахь алдаа нь Цанхийн зүүн хэсгийн "Эрдэнэс-Таван толгой" ХК-ийн хувьцааны 10 хувийг Монголын бүх иргэнд эзэмшүүлэх нь буруу бодлого.
Цанхийн зүүн хэсэгт "Эрдэнэс-Таван Толгой" ХК-ийн эзэмших нүүрсний нөөц дөрвөн тэрбум 78 сая тонн. Иргэдийн эзэмших 10 хувийн хувьцаанд 108 сая тонн нүүрс ногдоно. Үүнийг Монголын 2.8 сая шахам иргэнд хуваахад нэг хүнд 38.6 кг (хагас шуудай) нүүрс, таван ам бүлтэй айлд 193 кг (хоёр шуудай) нүүрс ногдож байна. Энэ нь нэг иргэнд өгөх 536 ширхэг хувьцааны баталгаа хөрөнгө юм. 38.6 кг нүүрст ногдол ашиг ногдохгүй нь ойлгомжтой.
Нохойноосоо гинж нь гэгчээр 2.8 сая шахам хувьцаа эзэмшигчтэй, хуваах ногдол ашиггүй, баталгаа хөрөнгө оруулалт байхгүй, нүсэр их техник ажлаар "Эрдэнэс-Таван толгой" компанийг дарамталж, иргэдэд арван хувийн хувьцаа эзэмшүүлэх утгагүй нь харагдаж байна.
-Иргэдэд арван хувийн хувьцаа эзэмшүүлэхийг болих хэрэгтэй гэж үү?
-Болих хэрэгтэй. Энд өмнө өгүүлсэн үндэслэлээс гадна, эрх баригчид Таван толгойн ордын арван хувийг иргэдэд хувьцаа хэлбэрээр эзэмшүүлэх (өөрөөр хэлбэл, нийт нөөц нь 6,4 тэрбум тонны 10 хувь буюу 640 сая тонн) өгнө гэж амлачихаад өгөх болохоор Цанхийн зүүн хэсгийн арван хувийг (буюу 108 сая тонноос ) өгч иргэдээ хуурсныг зогсоох ёстой. Энд нэг зүйлийг нэмж хэлэхэд, сонгуульд ялахын тулд улстөрчдийн амласан нийгмийн халамжийн зардлыг хувьцаат компанид үүрүүлж, эдийн засгийн удирдлагын зарчмыг алдагдуулж байна.
-УИХ-ын хэдэн гишүүн үндэсний аж ахуйн нэгжүүдэд нэрлэсэн үнээр худалдах арван хувийг зогсоож, иргэдийн арван хувийг 20 болгох төсөл боловсруулсныг Засгийн газар дэмжсэн. Та юу гэж үзэж байна вэ?
-Цанхийн зүүн хэсэгт иргэдийн эзэмших арван хувийг 20 болгосноор нэг хүнд ногдох нүүрс 77.2 кг болно. Ногдол ашиг хуваахгүй хэвээрээ үлдэнэ.
-Таны хэлснээр ийм алдаатай төслийг хэрэгжүүлбэл эдийн засгийн ямар хохирол хүлээх вэ?
-Товчхон хэлбэл, Таван толгойн ордыг ашиглалтад оруулсны дараахь хэдэн жил ногдол ашиг авахгүй, татварын хэдэн төгрөг, ашигт малтмалын нөөц ашиглуулсны төлбөр л авна. Эдгээр орлого нь дэд бүтэц байгуулах, хөрөнгө оруулалтын зардлыг нөхөхөд хүрэхгүй алдагдал хүлээх барагцаалсан тооцоо байна. Таван толгойг ашиглаж ДНБ-ийг олон дахин нэмэгдүүлж, хөлжинө, хөгжинө, баяжна гэдэг нь өнгөрнө.
-Таван толгойг ашиглах төслийг улс орны эрх ашигт нийцсэн хувилбараар боловсруулж чадахгүй байгаагийн бодит шалтгаан чухам юунд байна вэ?
-Хоёр шалтгаантай. Нэг нь төслийг гардан боловсруулагч Эрдэс баялаг, эрчим хүчний яамныхан, оролцогч Сангийн яамныхны мэргэжлийн чадвар, туршлага дутмаг. Төслийн удирдагч Д.Зоригт сайд л гэхэд уул уурхайн мэргэжилгүй, хятад хэл судлаач. Энэ нөхдийн мэргэжил чадвар, туршлага дутмаг талаар ганц баримт хэлэхэд, Таван толгойн төслийг боловсруулах ажлыг түүний техник, эдийн засгийн үндэслэл ба нөөцийн үнэлгээнээс эхлээгүй.
Нөгөө нэг шалтгаан нь Таван толгойг ашиглах төслийг хянаж батлах үүрэгтэй УИХ төсөлд маш хайхрамжгүй, хариуцлагагүй хандсан. Засгийн газраас УИХ-д оруулсан "Таван толгойд төрөөс баримтлах үзэл баримтлал"-ыг өөрчилж сайжруулаагүй, алдаа дутагдлыг нь давтаж "Таван толгойг ашиглах зарим асуудал" нэртэй 39 дүгээр тогтоолыг 2010 оны долдугаар сарын 7-нд баталсан.
Тэр тогтоолд:
-"Эрдэнэс MGL"-ийн охин компани "Эрдэнэс -Таван толгой" ХК-ийг байгуулж, түүнд Таван толгойн нүүрсний ордын ашиглалтын тусгай зөвшөөрлийг дангаар нь эзэмшүүлж, тус компанийн хувьцааны 10 хувийг иргэдэд, 10 хувийг үндэсний аж ахуйн нэгжүүдэд ижил тэгш хэмжээгээр нэрлэсэн үнээр худалдах, 30 хувийг гадаад, дотоодын хөрөнгийн бирж дээр худалдаж, шаардлагатай хөрөнгө оруулалтыг тат гэж заасан.
Харамсалтай нь, УИХ дахь намын бүлгүүд, байнгын хороодын хурал, нэгдсэн хуралдаан дээр Таван толгойг хоёр хэсэгт хувааж болохгүй гэж олонхи гишүүний гаргасан саналыг товч тодорхой томъёолж 39 дүгээр тогтоолд тусгаагүй орхигдуулж хариуцлага алдсан.
-Таван толгойг ашиглах гэрээний төслийг боловсруулж УИХ-д өргөн барих Засгийн газрын ажлын хэсгийг Тэргүүн шадар сайд Н.Алтанхуяг ахалж, Ч.Хүрэлбаатар, Д.Зоригт, С.Баярцогт нар оролцож байгаа. Энэ хүмүүс хэлэлцээр хэр хийж байна гэж бодож байна вэ?
-Ямар юмаа эцэслэн боловсруулахав дээ! Өмнөх төслийн алдаа дутагдлыг давтаж, дээр нь нэмж алдаа гаргаснаа УИХ-д оруулах гэж байгаа нь Ч.Хүрэлбаатарын хийсэн мэдээллээс тодорхой байна.
Тухайлбал, Таван толгойг нэгдмэл байдлаар Монголын тал давуу оролцоотой ашиглахгүй, хоёр хэсэгт хувааж, эдийн засгийн үр ашгийг нь бууруулах гэж байгаа. Уул уурхайн том, дунд зэргийн ордыг ашиглах төслийг заавал түүний техник-эдийн засгийн үндэслэл (ТЭЗҮ) ба нөөцийн үнэлгээнд үндэслэдэг нийтлэг зарчмыг зөрчсөн. Таван толгойн нийт хувьцааны 10 хувийг иргэдэд эзэмшүүл гэсэн УИХ-ын 39 дүгээр тогтоолын заалтыг зөрчиж, Цанхийн зүүн хэсгийн "Эрдэнэс -Таван толгой" компанийн хувьцааны арван хувийг эзэмшүүлэх гэж буй. Таван толгойд оролцох гадаадын компаниудыг тендерээр шалгаруулсан нэр зүүхдээ манайхыг хамгийн ихээр дэмжиж тусалдаг Японы компаниудыг хассан зэрэг алдаа гаргасан байна.
Уул уурхайн мэргэжил туршлагагүй, улс орны төлөө зүтгэх зүрх сэтгэл, эрмэлзэлгүй, албан тушаал, мөнгөний төлөө үхэлддэг хүмүүс Таван толгойн төслийг өөрчилж сайжруулна гэж байхгүй.
Уул уурхайн эрдэмтэн мэргэдийг оролцуулж, эхлээд Таван толгойн ТЭЗҮ-ийг боловсруулж, нөөцийн үнэлгээ хийлгэж, тэдгээрт тулгуурлаж тус ордын бүх тооцоо судалгаа хийж, Таван толгойд хандсан бол сайн төсөл боловсруулж болох байсан. Гэтэл тэгсэнгүй, 70-80 жил ашиглаж Монгол Улс "сааж" амьдрах, дэлхийн хэмжээний том ордод орон нутгийн жижиг уурхай шиг хандаж, банкнаас зээл авч, шууд олборлолт хийж, мөнгө олохыг урьдал болгосонд харамсч байна.
Арилжааны банкууд, зарим томоохон компанийн захирлаар гадаадынхныг томилж байна. Сайншандын аж үйлдвэрийн цогцолборыг удирдаж байгуулах гадаадын компанийг шалгарууллаа. Энэ бүхэн нь манайх дээд боловсролтой үндэсний сэхээтэнгүй болох хандлагыг харуулж байна.
Манай Засгийн газар ганц уурхайг ашиглах төсөл боловсруулах чадваргүйгээс үзэхэд, Америк, Япон, Германаас мэргэжилтнүүд урьж хөлсний Засгийн газар ажиллуулах хэмжээнд хүрсэн гэж хэлж болохоор. 1960-аад онд колончлолоос чөлөөлөгдсөн, үндэсний сэхээтэнгүй Африкийн зарим орон зөвлөхийн баг нэртэй гадаадын мэргэжилтнүүдээс бүрдсэн хөлсний Засгийн газрыг ажиллуулж байсныг санаж байна. Одоо манайд ч зөвлөхийн ийм баг ажиллуулж болох юм.
-Таван Толгойн Цанхийн баруун хэсэгт ажиллах Америк, Хятад, Оросын компаниудаас 500 сая ам.долларыг буцалтгүй авах, мөн 500 сая ам.долларын урьдчилгаа авах, тэднийг коксжуулах үйлдвэр байгуулах, цахилгаан станц барихад оролцуулах, төмөр зам тавихад хөрөнгийн дэмжлэг авахаар тохиролцлоо гэж мэдээлж байна. Манай талд аль хэр ашигтай тохиролцоо болсон гэж та үзэж байна вэ?
-Манайхныг хохироохын ихээр хохироох маш их алдагдалтай наймаа хийлээ гэж ойлгож байна.
Тухайлбал, олон арван тэрбум долларын ашиг олох Цанхийн баруун хэсгийн нэг тэрбум 200 сая тонн нүүрсний нөөцийг 500 сая ам. доллараар худалдлаа. Буцалтгүй өгөх 500 сая ам.долларт барьцаалагдаж, ашиг орлого сайтай нүүрс коксжуулах үйлдвэр, цахилгаан станц барихад хөрөнгө оруулах эрхийг тэдэнд олгож байна.
Хэрвээ 500 сая ам.долларын урьдчилгааг Оюу толгойн жишгээр авбал жилийн 6.6 хувийн хүү төлнө. Энэ нь Оюу толгойн муу гэрээний балаг Таван толгойд халдварлана гэсэн үг.
Урьдчилгааны хэмжээний мөнгийг олон улсын санхүүгийн байгууллага, манайхыг дэмжигч орнуудаас урт хугацаатай, жилийн 2-2.5 хувийн хүүтэй зээлээр авах боломж бий. Төмөр зам тавихад дэмжинэ гэдэг нь үнэ төлбөргүй хөрөнгө оруулахгүй нь ойлгомжтой. Тодорхой нөхцөл тавьж хэдэн доллар зээлүүлэх байх.
ТАВАН ТОЛГОЙГ НЭГДМЭЛ БАЙДЛААР, ТӨРИЙН ДАВУУ ОРОЛЦООТОЙ АШИГЛАЯ
-Таван толгойг ашиглах талаар таны саналыг сонсъё?
-Эхлээд уул уурхайн салбарт төрөөс баримтлах үзэл баримтлал (бодлого)-ыг дахин боловсруулж, Ашигт малтмалын хуулиа өөрчилж УИХ-аар батлуулсны дараа Таван толгойд нүүрс олборлох, баяжуулах, коксжуулах үйлдвэр байгуулах болон дэд бүтцийн хамт цогц төслийг боловсруулж хэрэгжүүлэх ёстой.
Дараагаар нь Таван толгойг нэгдмэл байдлаар, төрийн давуу оролцоотой ашиглахаар бодож, ТЭЗҮ-ийг боловсруулж, хөндлөнгийн компаниар нөөцийн үнэлгээ хийлгэж, эдгээрт тулгуурлаж Таван толгойн төсөлтэй холбоотой бүхий л тооцоо судалгааг хийх. Тэгээд "Эрдэнэс- Таван толгой" ХК-д нэгдмэл Таван толгойн ордын хувьцааны 51-ээс дээш хувийг эзэмшүүлж, оролцогч гадаад, дотоодын компаниудад тэдний оруулах хөрөнгийн хэмжээгээр тус бүрт нь хувьцаа эзэмшүүлэх хэрэгтэй.
Харин Монголын иргэн бүрт Таван толгойн хувьцаа эзэмшүүлэхгүй, "Эрдэнэс MGL"-д цугларах стратегийн ордуудын ногдол ашгаас тодорхой хувийг манай бүх иргэнд биш, дундаас доош орлоготой айл өрх, олон хүүхэдтэй ам бүл, хөгшид, хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдэд хуваарилах нь нийгмийн халамжийг хүртээх эдийн засгийн оновчтой арга.
Стратегийн ордууд, түүний дотор Таван толгойн хувьцааг гадаад, дотоодын хөрөнгийн бирж дээр худалдаж, мөнгө босгохыг ойрын 10 жил хориглох шаардлагатай.
Мөн "Энержи ресурс" орон нутгийн "Таван толгой" компаниудыг Таван толгойн эзэмшлийн талбайгаас зайлуулж чадахгүй бол тэдэнд тус бүрт нь оруулсан хөрөнгийн хэмжээгээр хувьцаа эзэмшүүлж, "Энержи ресурс"-ын гадаадын хөрөнгийн бирж дээр хувьцаа худалдаж олсон мөнгөний асуудлыг шийдвэрлэх ёстой.
Монгол Улс 70-80 жил "сааж" амьдрах үндэсний их баялаг болох Таван толгойн ордыг ашиглах төслийг дахин сайн боловсруулахыг төр засагт зөвлөж байна.
Зохион байгуулалтын шинжтэй дурдсан асуудлыг 2011 онд багтааж хэрэгжүүлж, 2012 оны эхнээс Таван толгойг ашиглаж эхлэх бүрэн боломжтой.
-Таны санал болгож байгаагаар Таван толгойг нэгдмэл байдлаар ашиглаж, төр 51-ээс дээш хувийн хувьцаа эзэмшихэд хөрөнгө оруулах санхүүгийн эх үүсвэрийг яаж олох юм бэ?
-Хоёр арга бий. Нэг нь Таван толгойд гадаадын хамтран ажиллагчдаас ногдол ашгаараа төлөх нөхцөл тавьж урьдчилгаа, зээл авах, нөгөө нь гадаадаас урт хугацаатай бага хүүтэй зээл авах.
-Төрийн өмчийн хороо Цанхийн баруун хэсэгт ажиллах Хятад, Америк, Оросын компаниудыг тендерээр үнэхээр шударгаар шалгаруулав уу, эсвэл?
-Манайхыг барьцаалсан улсуудын компаниудыг тендерээр шалгаруулсан нэр зүүж, жүжиг тоглосон гэж ойлгож байна. Тодруулж хэлбэл, Хятадаас 500 сая ам.долларын зээлийг 20 жилийн хугацаатай, жилийн хоёр хувийн хүүтэй авах гэж байгаа. Хятадын Тяньжиний боомтоор Таван толгойн нүүрсийг тээвэрлүүлэх барьцаанд орсон болохоор Хятадын "Шэнь-хуа энержи" компанийг Таван толгойд оролцуулахаас өөр аргагүй болсон байх.
Оросын төмөр замын нийгэмлэгийн ерөнхийлөгч В.Якунин Таван толгойд Оросыг оролцуулахгүй бол алдагдалтай УБТЗ-д хөрөнгө оруулахгүй гэж барьцаалснаас Монгол-Оросын консорциум нэрээр Оросыг Таван толгойд оролцуулж байна.
АНУ манай ардчиллыг эхнээс нь дэмжиж тусалж ирсэн орон. 300 сая шахам ам.долларын буцалтгүй тусламжийг Мянганы сорилын сангийн шугамаар манайд өгч байгаа болохоор нь Америкийн "Пибоди Энержи" компанийг Таван толгойд оролцуулж байгаа.
Ингэж тендер мээндэр гэж хэлбэрдэж, ажил удаж, цаг үрэхийн оронд дурдсан компаниудтай шууд хэлэлцээ хийх ёстой байсан.
-Төрийн өмчийн хорооны дарга Д.Сугар "Эрдэнэс -Таван толгой" ХК-ийн хувьцааны нэрлэсэн үнийг 100 төгрөг байна гэсэн. Энэ нь зөв үү?
-Буруу. Яагаад гэвэл, хөрөнгийн үнэлгээ нь тодорхойгүй өмч хувьчлалын эрхийн бичгийн 100 төгрөгийн үнийг шинээр байгуулах хувьцаат компани дээр хэрэглэж болохгүй.
"Эрдэнэс- Таван толгой" юм уу эсвэл нэгдмэл Таван толгойн хувьцааны нэрлэсэн үнийг тэдгээрийн ТЭЗҮ ба нөөцийн үнэлгээнд үндэслэж, эхний хөрөнгө оруулалтын зардлыг нийт хувьцааны тоонд хувааж тодорхойлох ёстой.
-Гэхдээ Засгийн газрын боловсруулсан Таван толгойг ашиглах төслийг УИХ батлах юм биш үү?
-Аливаа төр засгийн бүтэлгүй алдаатай арга хэмжээний сөрөг үр дагавар нь улс төрийн ширүүн тэмцэлд хүргэдгийг бид мэднэ. Иргэний хөдөлгөөнүүд, ТББ, эрх баригч хоёр намын эх оронч үзэлтэй гишүүд оролцсон Таван толгойн талаарх улс төрийн маргаан тэмцэл туйлдаа хүртэл хурцдаж, Эвслийн Засгийн газар огцорч, МАН дангаараа засгийн эрх барьж, УИХ-ын ээлжит бус сонгууль болж ч мэдэх юм.
Ярилцлага өгсөн танд баярлалаа.
Д.ДОРЖПАГМА
No comments:
Post a Comment